Bas Meerman
Meerman ziet een schilderij als een bron van mogelijkheden om iets weer te geven. Hij heeft een voorliefde voor tekenen. Sinds lange tijd maakt hij dagboektekeningen. Zijn schilderijen en zeefdrukken zijn expressief en hedendaags. Felle kleuren, strakke lijnen. Hij maakt vaak portretten, van blanke en zwarte mannen. Vaak bevat zijn werk erotische elementen. Maar zoals hij zelf zegt drukt zijn werk tegelijkertijd een verlangen naar esthetiek uit. Het schilderen zelf gaat over de vorm, de kleur en de compositie. De inhoud is een verontschuldiging om het te doen. Het gaat hem niet om de afbeelding. Hij schildert soms naar foto (nooit naar model) en legt dan karakteristieke trekken, betekenisvolle blikken of een mysterieuze glimlach vast. Middels het tekenen probeert hij gaande weg contact te krijgen met de personage. Ook al suggereert zijn werk een objectief waargenomen werkelijkheid, Meerman schildert en tekent vanuit zijn fantasie.
Bas Meerman werkt vele jaren in het buitenland o.a. in Parijs, Israel en Berlijn. In 1996 ontving hij de Koninklijke Subsidie voor vrije schilderkunst. Hij kreeg verschillende stipendia. Zijn werk is in bedrijfscollecties opgenomen o.a. bij ABN AMRO, Academisch Ziekenhuis, Utrecht; Akzo Nobel Art Foundation, Arnhem; Boekel De Nerée Advocaten, Amsterdam; De Nederlandsche Bank, Amsterdam. Hij exposeert regelmatig en er verschenen diverse publicaties over zijn werk.