Rob Scholte
De beeldende kunstenaar Rob Scholte (1958) debuteerde in 1982 (samen met Sandra Derks) met het ‘meesterwerk’ Rom 87, een reeks in vrije stijl geschilderde variaties op kinderkleurplaten. Hierna ging hij veel gedetailleerder werk maken. Scholte heeft onderdeel uitgemaakt van een aantal grote kunstevenementen. In 1987 wordt er werk van hem getoond op de Documenta in Kassel en in 1990 wordt hij gevraagd het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië in te richten. Een jaar later sleepte hij de opdracht voor een grote wand- en plafondschildering binnen voor het Huis Ten Bosch Resort in Nagasaki, Japan. Hier werd een paar jaar gewerkt aan de schildering Après nous le déluge over de voortdurende herhaling van oorlog in de geschiedenis. De schildering zou eigenlijk op 9 augustus 1995, vijftig jaar na de atoombom op Nagasaki, worden onthuld. Er wordt echter bijna een jaar eerder een aanslag op Scholte gepleegd waarbij hij beide benen verliest. Hierdoor wordt het feest uitgesteld, maar zou nog datzelfde jaar plaatsvinden.
Voor Scholte is reproductie het belangrijkste middel; originaliteit bestaat niet. Reproductie zorgt er namelijk voor dat een kunstwerk een zo groot mogelijk publiek bereikt en dat is precies wat hij wil. Voor zijn kunstwerken gebruikt hij beelden uit het dagelijks leven, vooral uit de media. Hiermee legt hij de nadruk op de permanente toestroom van beelden die ons omringen en zo invloed op ons allemaal hebben. Scholte levert tevens kritiek op de manipulatie van de media. De kunstenaar werkt met een atelier. Zijn medewerkers voeren zijn ideeën uit, waarna Scholte het voltooide werk signeert.
Tegenwoordig heeft Scholte een eigen museum, het Rob Scholte Museum in Den Helder, waar werken uit zijn eigen verzameling worden tentoongesteld. Werk van Scholte zelf is onder andere in het Stedelijk Museum Amsterdam, het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en Museum De Fundatie in Zwolle te zien.