Sjoerd Bakker
Sjoerd Bakker is in hoge mate gefascineerd door Zuidoost Azië en Japan. In zijn grafisch werk en aquarellen is de invloed hiervan duidelijk te herkennen, onder andere door de eenvoud van vorm en kleur. Het werk straalt een mystieke rust uit. De vaak egaal gekleurde achtergrond van zijn werken met op de voorgrond een aantal zorgvuldig getekende ornamenten onderstrepen de Japanse invloeden nogmaals. Zijn werken zijn meestal langwerpig van vorm en doen denken aan klassieke Japanse prenten. In het werk van Sjoerd Bakker komen hedendaagse voorwerpen voor in verstilde landschappen. De toeschouwer wordt zich zo bewust van de realiteit. Ander voorwerpen verwijzen juist naar de tijdelijkheid van het bestaan. Het eeuwige versus het tijdelijke wordt veelal met humor weergegeven.
Bakker verblijft vaak in Japan en exposeert daar sinds de tachtiger jaren. Zijn liefde voor het land is goed op te maken uit de vele artikelen die zijn verschenen over zijn kunstenaarsschap. Zelf schreef hij de bundel “Een hand vol water”.