Bethany de Forest
Bethany de Forest fotografeert zo, middels de techniek van de pinhole fotografie, dat ze de toeschouwer binnen laat komen in de door haar gecreëerde werelden.
Al vanaf het begin van haar carrière is ze bezig met het maken van opstellingen en maquettes die ze fotografisch vastlegt. Deze manier van fotograferen is minder afstandelijk en brengt het beeld heel dichtbij. Via een klein gaatje in een pinhole-camera (soms niet meer dan een klein doosje zonder lens, komt het licht binnen en wordt het beeld overgebracht op de film.
Zij bouwt surreéle werelden waarmee ze het gevoel wil creëren dat je rond kan lopen in deze werelden, dat ze levensgroot zijn.
Haar inspiratie komt vaak van een voorwerp of een bepaald materiaal dat haar aantrekt. Meestal hele dagelijkse dingen die door de verandering van de context een hele andere functie krijgen. De supermarkt is vaak een bron van inspiratie. In suikerklontjes ziet zij bakstenen en kippepoten zijn prehistorische bomen.
Momenteel past ze hetzelfde principe toe bij bewegend beeld. Voor het filmen gebruikt ze o.a. bewakingscamera’s of bindt een camera vast aan een fietstrapper. In combinatie met muziek vormt dit een prachtig eigentijds, dromerig en tegelijk vervreemdend geheel. Tevens maakte De Forest een monumentaal werk in het kader van de 1,5%-regeling voor een complex in Vleuterweide, in de vinex-locatie Leidsche Rijn bij Utrecht. Het is een fantasievol, vrolijk en optimistisch beeld.
Bethany de Forest is een gevestigde naam in de fotografiewereld en exposeert regelmatig naast de opdrachten die ze heeft. Haar film “Red End, The Seamingly Symbiotic Society”werd verkozen tot openingsfilm van het Holland Animation Film Festival te Utrecht.