Marnix Goossens
Vroeger schilderde Goossens, totdat hij erachter kwam dat hij met de fotografie beter uit de voeten kon. Hij is geboeid door hoe de wereld eruit ziet als hij door een kader kijkt, maar hij is ook als schilder blijven kijken. Met andere woorden: binnen het kader voelt hij zich vrij zijn gang te gaan. Eind jaren negentig maakte Goossens vooral zelfportretten en zorgvuldig geënsceneerde foto’s van interieurs. Maar kort daarna richtte hij zijn blik naar buiten. Op dezelfde geïsoleerde manier maar zonder drastisch in te grijpen in de werkelijkheid. Zijn direct omgeving staat model voor wat hij van binnen voelt, zegt hij zelf. Zonder dat hij nog iets hoefde te doen bood de natuur hem genoeg waardevolle onderwerpen. Ze hadden alleen nog een kader nodig. Inmiddels kan alles bij Goossens aanleiding zijn voor een foto, een vreemd vlekje, een bloesje of een bijzondere boom. Zijn blik is onbevangen, niet geleid door vooropgezette ideeën, conventies of categorieën. Afgaande op zijn intuïtie loopt hij zomaar tegen zijn onderwerpen op, maar hij blijft de regisseur. ‘Ik ben de baas over de werkelijkheid en niet andersom.’ Zijn perspectief is er een van ontzag en verbazing. Hij richt zich op drie belangrijke onderwerpen. Natuur, portretten en stillevens. Most of his photographs depict scenes from nature. De meeste van zijn foto's verbeelden taferelen uit de natuur. Goossens creates highly-detailed images of trees, plants, and landscapes; he directs his attention to floral beauty, intriguing situations, and nature found in the human habitat. Goossens zorgt voor uiterst gedetailleerde beelden van bomen, planten en landschappen. Hij richt zijn aandacht op florale schoonheid, intrigerende situaties en de natuur in de menselijke habitat. Goossens manier van werken lijkt op die van een schilder. Als iets zijn aandacht heeft getrokken volgt wat Goossens ‘een proces van eenwording’ noemt. Hij blijft net zo lang door de lens kijken tot hij is opgelost in zijn onderwerp. Goossens werkt met een groot formaat technische camera waarmee hij zeer gedetailleerd foto’s kan maken. Vrijwel al zijn prenten zijn zoals ze gefotografeerd zijn. Geen uitsnede dus. Hij heeft zowel in de autonome kunstwereld als in de reclame zijn sporen verdiend en een eigenzinnig en grillig oeuvre opgebouwd.
Zijn werk is opgenomen in collecties van diverse musea en een aantal grote bedrijven.