Georg Hadeler



Verschillende mystieke werelden komen samen in Georg Hadeler’s litho’s, tekeningen en schilderijen. De werelden van vele culturen, evenals de werelden van rede, dromen, filosofie en psychologie. Hij heeft een voorliefde ontwikkeld voor Peru, het land waar zijn vrouw geboren is. Hij verdiepte zich in de Inca cultuur en verwerkte de invloed daarvan in zijn werk.
Het mystieke en het gevoel dat daar iets heel groots geweest moet zijn maakt dat hij, als hij als een jonge man weer terug zou komen, iets zou willen doen in de archeologie. In Peru there are still many pyramids buried beneath the soil, waiting to be excavated."
Hadeler is een expert in lithografie. He lectures at the Free Academy and the Royal Academy of Art in The Hague. Hij doceert aan de Vrije Academie en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. He is a skilled craftsman who greatly loves the nature of craftsmanship in his work. This passion is shared by Japan.Hadeler houdt vakmanschap. "I'm one of the old guard. But making a litho is a lot of work. Sometimes ten printing runs are needed, and this takes me a month. ‘Ik ben een van de oude garde. Het maken van een litho is een hoop werk. Soms zijn er tien print-runs nodig en daar ben ik ongeveer een maand mee bezig. It is quite unimaginable in an age of computers and digital technology.Dat is onvoorstelbaar in deze tijd van computers en digitale technologie’. If I could be a young man again, I would want to do something in archaeology. Dat zijn ook overeenkomsten tussen zijn werk en dat van archeologen.
Hadeler heeft ook in Japan gewerkt."Interest in lithography is tending to decline in Europe, but in Japan people are buying litho presses again. I've given workshops there and one of the things I tell my students is that every stone smells different. De interesse in lithografie daalt in Europa maar in Japan is de litho populair. Hij heeft er workshops gegeven en leert de studenten onder andere dat elke steen een verschillende geur heeft. If you get me to grind a stone blindfolded, I can smell immediately what kind of stone it is. ‘Als je mij geblinddoekt een steen laat slijpen ruik ik meteen wat voor soort steen het is. A hard stone smells different to a soft stone. Een harde steen ruikt anders dan een zachte steen. This strikes a chord with Japan: it ties in with Zen Buddhism, where smelling and feeling are very important. Dat past bij de beleving in Japan. Het sluit aan bij het Zen Boeddhisme, waar ruiken en voelen erg belangrijk is. Japanese artists respect their materials; they approach their work like a ritual. Japanse kunstenaars hebben veel respect voor hun materialen, ze benaderen hun werk als een ritueel. I find that very appealing. Ik vind dat erg aantrekkelijk’.

Georg Hadeler heeft over de hele wereld geëxposeerd en zijn werk is via diverse uitlenen te huur.

Te leen of te koop

El Secreto I
€ 350,00 /
€ 11,00
Pyramide E.D.
€ 350,00 /
€ 11,00

Momenteel niet beschikbaar werk

Medea
€ 275,00 /
€ 11,00
Kunstuitleen Online created by Trilobiet