Ries Kleijnen
Ries Kleijnen wordt geboeid door mens, dier en omgeving en deze onderwerpen zijn nog steeds de kracht in haar grafisch oeuvre. Haar werken zijn impressies van relaties tussen mensen of beelden juist de eenzaamheid uit, en dragen een uitnodiging tot filosoferen in zich. Op haar werkreis door Chili in 1992 verbleef Kleijnen ook op Paaseiland in de Stille Oceaan, het meest afgelegen eiland ter wereld met zijn magische beelden. In een aantal etsen spelen de beelden een hoofdrol. In 1996 maakte zij een reis door Mexico en Guatemala. De Maya tempels boeiden haar evenals het landschap, de religie en het leven van de arme en onderdrukte indianen. Hun taaie doorzettingsvermogen en hun aanstekelijke vrolijkheid heeft zij vastgelegd in een serie etsen met de titel "de brede glimlach". Ook reizen door Turkije en Toscane inspireerden haar. In 2000 maakte zij 2 reizen naar Egypte die haar inspireerden tot een serie etsen en schilderijen. De landschappen van Ries Kleijnen lijken op het eerste gezicht realistisch, maar zijn het nooit. Kleuren spelen een belangrijke rol en hebben vooral een symbolische betekenis. In bijna elke ets is de zon terug te vinden. Naast haar creatieve manier van verbeelden, maakt Ries Kleijnen gebruik van een combinatie van grafische technieken, waardoor haar werk steeds blijft boeien. Haar grafisch werk bestaat vooral uit veel-kleurenetsen en uit kleuretsen in combinatie met andere technieken. Behalve het gebruik van de suikerwatertechniek, de lijnets, aquatint, de reliëfdruk en de blinddruk, maakt zij nu ook zogenaamde puzzeldrukken. Door intensief in de etsplaten te zagen ontstaat er kleine etsplaten die samen de uiteindelijke ets vormen. Voor het afdrukken worden deze stukjes een voor een als een puzzel onder de etspers gelegd. De kleuren worden allemaal met de wijsvinger in de etsplaten geschilderd, en het overschot aan verf moet er ook weer afgeslagen worden, en dat iedere druk weer! Door in de platen te zagen kun je heel veel meer met kleur doen. Je kunt kleuren laten verlopen ,maar je kunt de verschillende kleuren ook naast elkaar zetten, kortom een enorme kleuren variatie in een ets toepassen, aldus Kleijnen
Sinds 1969 nam zij deel aan meer dan honderd solo- en groepstentoonstellingen, onder andere te Laren (Singer Museum), Antwerpen en Hilversum. In 1986 werd zij geselecteerd voor de 5e International Print Biennale in Seoul(Korea) en in 1990 en 1992 voor de 5e Biënnale de Gravure en Val d'Oise en Ile-de-France in Parijs.