Satijn Panyigay
Satijn Panyigay (1988) maakt fotografisch werk dat je zachtjes uitnodigt om te vertragen. En hoe aandachtiger je kijkt, hoe meer je ervoor terugkrijgt- in details en subtiliteit maar ook in een laag emotie. Want hoewel Satijn vooral lege ruimtes en anonieme plaatsen en objecten fotografeert, gaat haar werk over de psyche van de mens en de emoties die horen bij het menszijn. Rouw en verdriet, gevoelens van melancholie, maar ook hoop en levenslust schijnen door en harmoniseren de vaak strakke maar poëtische beelden.In de lege kantoorgebouwen, huizen van overledenen of verlaten musea suggereert ze een bepaalde menselijke aanwezigheid. Gebouwen gemaakt van harde, koude materie - beton, steen, staal, glas en bewerkt hout - vangt ze met de zachtheid van licht alsof ze gemaakt zijn van stof of huid. Op elke foto zijn door de mens gemaakte onvolkomenheden terug te vinden: gaten in de muren, beveiligingscamera's, krassen en vlekken. Net als de littekens en sproeten op een menselijk lichaam die door het leven zijn opgedaan, geven ze de kamers karakter. Hiermee brengt ze het aan- en afwezige samen in de leegte en stilte van de verlaten interieurs. En worden onderwerpen als vergankelijkheid, eenzaamheid en rusteloosheid, maar ook berusting en verwondering over de schoonheid van het leven voelbaar.
Tijd en tijdelijkheid spelen een grote rol in Satijns werk. De onderwerpen die ze fotografeert, bevinden zich altijd maar voor een korte tijd in de staat waarin zij ze aantreft, en als zij ze niet had vastgelegd, zou de schoonheid van die schemermomenten onopgemerkt zijn gebleven.
Eigenlijk viert Satijn het ‘niets’ van dingen, de schoonheid die je alleen ziet als je er zorgvuldig en met mededogen naar kijkt.
Satijn Panyigay werkt met een analoge middenformaat camera, een Fujifilm GX680 III. Het werken met film - het trage proces, de kans op mislukking, de sfeer van het analoge beeld - past perfect bij haar manier van werken en esthetiek
Satijn Panyigay studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, en woont en werk in Utrecht. Ze nam deel aan tentoonstellingen in onder meer Fotomuseum Den Haag en kunstbeurzen als Art Rotterdam, Art Amsterdam en de Unseen Photo fair.