Hans Wap
Het dubbeltalent Hans Wap verwierf in de jaren zestig enige bekendheid als dichter. Zo publiceerde hij in 1967 - nog onder de naam Hans Melchior Wap - de gedichtenbundel 'Schoten en filtersigaretten'. Serieuze poëzie. In de jaren zeventig verschijnen twee bundels kindergedichten: 'De olifant en andere insecten' en 'Van wie is dat gekke koppie?' Als beeldend kunstenaar heeft hij vervolgens grotere bekendheid verkregen. In het boek 'Stills' wordt zijn werk getypeerd als: 'Het lichtelijk absurde en gevoel voor ironie zijn typerend voor zijn werk.' Op veel schilderijen en prenten van Hans Wap figureert een man 'zo anoniem als het beeldteken dat de voetganger maant om bij rood licht te stoppen en pas bij groen de weg over te steken. Deze figuur is een voor ieder verstaanbare homo universalis, een baken van orde en rust in een hectische wereld. Bij Hans Wap staat hij echter model voor de rusteloze zoeker die zijn dadendrang nauwelijks begrijpt, maar die behept is met de drang tot overleven tot de dood hem inhaalt.' (Hans Wap, 'Stills', tekst van H. van Leeuwen).
Met zijn werk won Wap de Superior Class Prize op de 5e Grafiekbiënnale te Seoul/Korea en de Talens-Pulchri-prijs. In 2002 kreeg hij op de Europese Biënnale voor Grafische Kunst een eervolle vermelding. Hij was jurylid voor verschillende internationale grafiek prijzen. Zijn werk werd over de hele wereld tentoongesteld. Voor het Scapino Ballet Rotterdam heeft hij een aantal decors ontworpen evenals voor Theater aan ’t Spui in Den Haag. Het werk van Hans Wap bevindt zich in vele bedrijfs- particuliere - rijks- en provinciale collecties in binnen- en buitenland. Hij publiceerde diverse gedichtenbundels.